هشتم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot
تهران – جارپرس – امروز پنج شنبه هشتم مرداد ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، سیزدهم شوال ۱۴۳۶ هجری قمری و سی ام جولای ۲۰۱۵ میلادی است. ۶۰ سال پیش در چنین روزی، لایحه ی قانونی مطبوعات در پنج فصل و ۴۲ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

کد خبر : 10703
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 8 مرداد 1394 - 4:50
هشتم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۸ مرداد ۱۳۸۶

آیت الله شیخ علی اکبر مشکینی عالم و بنیانگذار موسسه ی الهادی در ۸۶ سالگی درگذشت. وی از نخستین افرادی بود که به نهضت امام خمینی پیوست.

۸ مرداد ۱۳۷۸

سیدجلال الدین مجتبوی استاد و پژوهشگر برجسته ی علوم عقلی در ۷۱ سالگی درگذشت. وی در طول سال‏ها زندگی ارزشمند، اثرهای بسیاری در زمینه ی حکمت و فلسفه نوشت و ترجمه کرد که ترجمه و توضیح قرآن حکیم، کلیات فلسفه، فلسفه یونان و روم و فلسفه یا پژوهش حقیقت، از جمله ی آنها به شمار می رود.

۸ مرداد ۱۳۶۹

چهارمین نامه ی صدام حسین رییس جمهوری عراق به مسوولان ایران پس از پایان جنگ فرستاده شد. وی در این نامه نظرهای خود را در ۱۳ بند برای دستیابی به صلح ارایه کرد.

۸ مرداد ۱۳۴۵

آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی روحانی مبارز عصر پهلوی دوم پس از سخنرانی علیه جنایات رژیم صهیونیستی و به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر شد. وی به مدت ۶۱ روز در زندان بسر برد.

۸ مرداد ۱۳۳۶

مجلس شورای ملی قرارداد بسته شده میان شرکت ملی نفت ایران و کمپانی سیفاپترولیوم لیمیتد را تصویب کرد. طبق این قرارداد شرکت مورد نظر حق بهره برداری از نفت در ۲ منطقه ی اطراف دریای عمان را به وسعت یک هزار کیلومتر مربع کسب کرد.

۸ مرداد ۱۳۳۴

لایحه ی قانونی مطبوعات در پنج فصل و ۴۲ ماده با عنوان هایی چون تعریف و تأسیس روزنامه و مجله، حق جواب گویی، آیین نامه های مطبوعاتی، جرایم، تخلفات و دادرسی مطبوعات تدوین شد و به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

۸ مرداد ۱۳۲۱

کابینه ی علی سهیلی که شانزدهم اسفند ۱۳۲۰ هجری خورشیدی شکل گرفته بود، با استعفای وی سقوط کرد.

۸ مرداد ۱۳۰۲

محمدحسین خان آیرم فرمانده ی تیپ مستقل شمال از قول نماینده ی تجاری آلمان خبر داد که تا یک هفته ی دیگر کشتی حامل اسلحه ی قشون وارد ایران می شود.

۸ مرداد ۱۳۰۲

مشاورالممالک وزیر مختار ایران در مسکو به وزارت امور خارجه نوشت که صلیب احمر(سرخ) روسیه بنا دارد مقداری دارو به خورشید احمر ایران بفرستد.

۸ مرداد ۱۳۰۰

مشارالدوله به تصویب وزارت داخله به حکومت بوشهر و بنادر منصوب شد.

۸ مرداد ۱۲۹۰

دبیرالملک از وزارت پست و تلگراف برکنار و به جای وی معاضد السلطنه وزیر شد.

۸ مرداد ۱۲۸۸

شیخ فضل الله نوری مدافع مشروطه ی مشروعه دستگیر شد. وی از مجتهدان شیعه و رهبران قیام تنباکو در تهران بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.