يكشنبه , 18 /خرداد /1399
 Sunday , 07 /June /2020

مجوز فعالیت این پایگاه، در جلسه مورخ 1391/08/22 هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

تازه های خبری

پایگاه خبری جارپرس جهت تکمیل کادر خود از افراد واجد شرایط زیر به صورت تمام وقت
دعوت به همکاری می نماید.
چپ چین خانم
مهارت کامل به تغییر تیترولید
خبرنگار مرد
حرفه ای و دارای سابقه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بازاریاب خانم
دارای سابقه در مطبوعات و خبرگزاریها
ارسال رزومه به  info@jaarpress.ir با شماره فکس: 02177600370

دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی درگذشت/ پیام تسلیت حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت

تهران- جارپرس-رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری، ...

۱۰ فروند بالگرد بازآماد شده به نیروهای مسلح تحویل داده شد

تهران- جارپرس-۱۰ فروند بالگرد بازآماد شده با حضور جانشین وزیر دفاع در شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد...

هزاران آمریکایی به اعتراضات علیه خشونت پلیس ادامه دادند

تهران- جارپرس-هزاران نفر از مردم آمریکا به رغم برقراری مقررات منع آمد و شد و تهدیدهای رییس جمهوری ا...

بنزین‌ دزدی را گزارش دهید

تهران- جارپرس-پس از سهمیه‌بندی بنزین و بازگشت مجدد کارت سوخت، ماجرای کهنه بنزین دزدی یا به عبارت به...

روحانی: اتحادیه اروپا به وظیفه خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کند

تهران- جارپرس-رییس جمهوری با بیان این که اتحادیه اروپا باید به وظیفه خود در قبال اقدامات غیرقانونی ...

قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده محصولات سایپا ۱۸ خرداد/ پیش فروش ۳۰ هزار محصول سایپا

تهران- جارپرس-مدیرعامل گروه سایپا ضمن اعلام اینکه فرآیند قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات گروه ...

موسوی: دکتر عسگری فردا وارد ایران می‌شود/ هیچ تبادل زندانی در کار نبوده است

تهران- جارپرس-سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای سیروس عسگری صبح فردا (چهارشنبه) وارد کشور می شود. ...

فروش ۵۱ هزار میلیارد ریال در نخستین حراج اوراق دولتی

تهران- جارپرس-بانک مرکزی اعلام کرد: در نخستین حراج اوراق دولتی با فروش ۵۱ هزار میلیارد ریال اوراق ب...

  • دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی درگذشت/ پیام تسلیت حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت

    يكشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵
  • ۱۰ فروند بالگرد بازآماد شده به نیروهای مسلح تحویل داده شد

    يكشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۲
  • هزاران آمریکایی به اعتراضات علیه خشونت پلیس ادامه دادند

    چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۴
  • بنزین‌ دزدی را گزارش دهید

    سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۹
  • روحانی: اتحادیه اروپا به وظیفه خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کند

    سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۶
  • قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده محصولات سایپا ۱۸ خرداد/ پیش فروش ۳۰ هزار محصول سایپا

    سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۳
  • موسوی: دکتر عسگری فردا وارد ایران می‌شود/ هیچ تبادل زندانی در کار نبوده است

    سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۰
  • فروش ۵۱ هزار میلیارد ریال در نخستین حراج اوراق دولتی

    سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۶
آگهی
آگهی

نامه۳۵۰ استاد ایرانی به ۱۹۰ استاد هندی درباره مسلمانان

تهران - جارپرس-۳۵۰ استاد ایرانی به ۱۹۰ استاد هندی درباره مسلمانان آن کشور نامه نوشتند.

به گزارش جارپرس از ایسنا، متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا ایهاالناس انا خلقنکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عتدالله اتقئکم ان الله علیم خبیر ( قرآن کریم ، سوره ی حجرات ؛ آیه ۱۳)

ای مردم ! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را در تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید - اینها ملاک امتیاز نیست - قطعا ارجمند ترین شما نزد خدا پرهیز گار ترین شماست بی تردید خداوند دانای آگاه است )

حضور استادان محترم دانشگاه‌های کشور دوست ،پهناور و تاریخی هند

سلام علیکم

اخبار منتشره در خصوص سیاست‌های اِعمالی دولت هندوستان در قبال شهروندان مسلمان آن کشور دوست و برادر تاریخی در ماه‌های اخیر، برای همه دوست‌داران کشور شمانگرانی‌های عمیقی را به وجود آورده که به این واسطه با شما دانشوران در میان می گذاریم ؛ امید که از سر دانش و عشق به کرامت انسانی چاره ای سازنده اندیشیده شود ؛

استادان گرامی !

شما بر اساس قضاوت های بینا تاریخی و بینا فرهنگی درایران و هند آگاه هستید که نامه پیش روی استادان ایرانی به شما همتایان گرامی هند از سر محبت و عشق دو ملت نشآت می گیرد ؛هرچند آرزوی دیرین مصلحان اجتماعی این بوده است که عرصه سیاست وسیاست‌مداران،هماهنگ با عالمان و بر پایه نتایج علمی حاصل از گفت و گو و قوه خدادادی عشق ، محبت و عدالت عمل و اداره شود ، اما واقعیت تاریخی گواه آن است که آنان آن‌چه را خود صلاح دانسته‌ عمل کرده‌اند، گو این که سیاست‌مداران غالباً در دایره الزامات مناصب و بر پایه مشهورات برساخته رسانه ها عمل می‌کنند، این در حالی است که دانشوران حق طلب بیش از همه خود را در قبال انسانیت، تاریخ و علم مسؤول دانسته‌اند و همین تعهد آسمانی از ایشان برای خاموش نبودن، آنان را برای گفت‌وگو در مقیاس‌های کلان‌تر تاریخی ـ انسانی و حوادث گوناگون روزگار، مستعد کرده است. گفت‌گوهای عالمانه از این ویژگی برخوردارند که از عمق تاریخ و از ندای باطنی وجود، مسأله ی امروز انسان را معطوف به آینده پاسخ می‌دهند؛ شما استادان گرامی به خوبی مستحضرید که این نوع گفت‌وگو ها ، به بافتار دیروز، اکنون و فردا متعهد است؛ نه تحجر گذشته‌گرایان را دارد،‌ نه اکنون‌زدگی اهل سیاست را و نه توهم ایده‌آلیست‌ها را، بلکه سرمایه کل این بافتار را خرج پاسداشت انسانیت و سعادت حقیقی او می‌کند. در این وضعیت، چه بساعیار دین نیز در ترازوی اخلاق سنجیده می‌شود زیرا محوریت اخلاق باعث می‌شود انسان‌ها از هر دین و قومی بتوانند در کنار یک‌دیگر از کرامت‌شان دفاع کنند و مگر نهایت دین این نیست که همه آرایه های نژادی، زبانی و فرقه ای را برای سعادت حقیقی فطرت گرا جمع کند و انسان معاصر را از پروژه تصنعی جهانی سازی به سوی صیرورت باطنی در معنای جهانی شدن و خیر عمومی و سعادت برین سوق دهد؟

استادان کشور بزرگ و باشکوه هند! شما به خوبی می دانید که به‌رغم این‌که سال‌هاست تمدن غرب، پلورالیسم اجتماعی را به‌مثابه دست‌آورد مهم تمدنی خود مطرح نموده، اما به دلیل خوی تمامیت خواهانه و سرشتی غیر دموکراتیک هنوز عملاً در این مسیر توفیق جدی کسب نکرده و هم‌چنان بر سر ارائه الگویی عملی وبادوام ، رقابت درونی سختی را در حال تجربه است ؛ زیرا جغرافیای اندیشگانی غرب هنوز نتوانسته نزاع درونی مابین" فردگرایی" و "خودمحوری" را رفع کند، در مقابل اما در نگاه بسیاری از هندپژوهان، هندوستان به مثابه کشوری شرقی و با سابقه کهن تمدنی قرن‌هاست که الگویی بادوام از این کثرت‌گرایی مسالمت‌آمیز اجتماعی را به نمایش گذاشته است تا جایی که می‌توان گفت تعین تمدنی کشور شمااز طریق تنوع ادیان، گوناگونی اقوام و زندگی مسالمت‌آمیز مردمانش رقم خورده است؛تمدن غرب اما شعار مذکور را در انحصار خود دانسته و از همین روی برای مخدوش کردن هر الگوی غیرغربی در باره ی تکثر، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد و شاید حمایت وافرش از حقوق اقلیت‌هایی که در این ایام به ناحق مورد تبعیض گروه های افراطی هند قرار گرفته اند نه بخاطر عشق و محبت به مسلمانان (زیرا سکوت شان در مصائب فلسطینیان و یمنی ها و....شواهدی بر ابطال این ادعاها است) بلکه بدین علت باشد که بتواند مزیت تاریخی تمدن هند مبنی بر تکثر گرایی وصلح آمیز بودن زیست اجتماعی پیروان همه ادیان در کنار یک‌دیگر را ـ که ریشه در مبانی و آیین هندوئیزم داشته و قانون اساسی کنونی هند نیز بر آن تأکید دارد ـ از آن گرفته و به نفع تاریخ غیر دموکراتیک وپرستیزش مصادره نماید.

همکاران ارجمند ! دانشگاهیان ایران یقین دارندکه جامعه فرهیخته و دانشگاهی هندوستان از میراث تاریخی خود ـ که برآمده از روح مشترک ادیان و ناظر بر فطرت آسمانی انسان بوده و از همین روی می‌‌تواندالهام‌بخش باشد ـ پاسداری خواهد کرد. این پاسداری بی‌شک از معبر تحفظ بر استقلال تمدنی و ثبات سیاسی هند خواهد گذشت؛ امری که به نظر می‌رسد در این ایام در افکار عمومی جهان به‌شدت مورد خدشه قرار گرفته و قلب همکاران شما در ایران را همانند شما مالا مال از اندوه کرده است. عالیجنابان!انسان و جامعه جهانی معاصر، هندوستان را با نام آموزگار و مصلح بزرگی به نام مهاتما گاندی فقیدو آرمان‌های بشردوستانه‌اش گره زده است؛‌ مردی که با تکریم پیروان دیگر ادیان به خصوص مسلمانان نجیب کشورش، سرمایه مبارزه مشترک مسلمانان و هندوهابرای استقلال کشورش را از چنگ استعمار گران هندتأمین کرد؛ مردی که میراث تاریخی بزرگ مسلمانان در هندوستان و نیز اشتراک طریقت‌های صوفیانه مسلمان با هندوها در سلوک عرفانی‌شان را توجیه عقلانی زندگی مسالمیت‌آمیز میان پیروان ادیان ‌دانست؛ مردی که به‌خوبی دریافت آینده‌ هندوستان و کشور عزیز شما ، امتداد گذشته‌ ی تاریخی و فرهنگی - تمدنی اش می‌باشد. اما اینک ذهنیت جامعه بشری با اتفاقات ناگوار و دلخراش علیه مسلمانان هندوستان نسبت به آینده آن نگران شده است؛به نظر می رسد روح آن مرد بزرگ دوست دارد در میانه آتش و خونی که خوی استکباری تمدن غرب به‌ویژه به مدد تکنولوژی‌های مرگ‌بارش در جای‌جای جهان معاصر به وجود آورده، هندوستان را در آرامشی که هندوئیزم ترسیم کرده ببیند؛ او دوست دارد هندوستان را به‌ دور از تبعیض‌های دینی و نژادی ـ که آن هم میراث غرب استکباری است ـ و در استمرار صلح‌دوستی گذشته‌اش ببیند. حافظه تاریخی انسان معاصر قادر است تا سرگذشت کشورهایی که انسانیت را مصادره دین و سیاست کرده‌‌اند بازخوانی کرده و برای بهزیستی روزگار خودعبرت گیرد. انسان معاصر زخمی عمیق از افراط‌گرایی مذهبی بر تن خود دارد و از این روی، نسبت به هر اقدامی که دوباره این زخم را بازسازی کند دل نگران تر از گذشته است.

استادان گرامی! کشور دوست و همسایه فرهنگی تاریخی شما جمهوری اسلامی ایران در بستر مبارزه با جریان‌های تکفیری اسلامی به تجربه تاریخی سنگینی دست یازیده که خلاصه آن این است: هرگونه غفلت در مهار هیجانات قومی، نژادی، دینی و مذهبی قادر است تا چرخه خشونت و تجاوز به حقوق بشر را به‌طور غیر‌قابل کنترلی آغاز کند و مهم‌تر این‌که‌ اگر این چرخه ی خشونت طلبانه حمایتی دولتی به خود بگیرد، به تهدیدی ویرانگر تبدیل خواهد شدکه هزینه‌ای بسیار بیش‌تر از سرمایه تاریخی یک کشور برای التیام دردها و رنج های آن لازم است. خوشبختانه تاریخ معاصر نمونه‌های مثبت و منفی قابل‌توجهی را برای عبرت امروز و فردای ما در دامان خود به یادگار و به عبرت دارد. به‌راحتی می‌توان سرمایه تاریخی رویکرد مسالمت‌آمیز گاندی را با داشته‌های تاریخی جریان‌های افراط‌گرای مذهبی ـ که جان شریف و عزیزش را ستاندند ـ مقایسه کرد. هم‌چنان که به‌راحتی می‌‌توان میراث قهرمان بدون‌ مرز و انسانی جبهه مقاومت یعنی سپهبدشهید قاسم سلیمانی( که حتی در نبردها یش سرشار از عشق یکسان به انسان مسیحی ، ایزدی ، سنی و شیعه بود )را با میراث کسانی که صلح‌دوستی ادیان را به خشونت‌های مذهبی تفسیر کردند مقایسه نمود. یک جریان، تاریخ بشر را به نام دین به بن‌بست کشانده و جریانی دیگر ، با گذر از بن‌بست‌های دین ساخته ،فراروی انسانیت افق هاگشوده‌اند. میراث جریان افراط فاقد مانایی و اعتبار بوده و در هیچ جای تاریخ نتوانسته برای بشریت،افقی بگشاید زیرا عقلانیت ابزاری عصر جدید نمی‌تواند با کنش‌های غیردموکراتیک اش با جهانیان ارتباط گیرد گو این که بازی‌گری در این عصر، با رعایت همه الزامات شهروندی و قواعد دموکراسی پیوندی وثیق دارد. این بدین معنی است که کنش‌های غیردموکراتیک به مرور قدرت تأثیرگذاری و الهام‌بخشی خود را حتی در قلمروهای سنتی خود از دست خواهند داد. نتیجه این که بازی‌گری در مقیاس تمدنی علاوه بر رعایت این قواعد، نیازمند قواعد خاص دیگری نیز می‌باشد. به عنوان مثال؛ انسجام و کارآمدی تمدنی ، مستلزم تحقق الگویی ویژه‌ از نظریه «تعایش سلمی» و همزیستی صلح آمیزاست؛‌ نظریه‌ای که جز در بستر رشد مدنی و علم پایه ،محقق نمی‌شود زیرا در همه جوامع و بخصوص در متون و کتاب های مقدس اسلامی و هندی این دانشمندان و عالمان مهذب هستند که پیشرانی و رهبری زیست مدنی و اعتلای آن را برعهده دارند. این موقعیت، رسالتی ویژه را بر دوش عالمان می‌نهد که پاسداری از آن ممکن است حتی هزینه‌هایی از قبیل مواجهه با جریان‌های واپس‌گرای سیاسی را در بر داشته باشد. این مواجهه به اقتضای رسالت عالمان از مجرای تربیت مدنی و نفی خشونت با همراهی تاریخی یک ملت خواهد گذشت.

برادران و خواهران اساتید هندوستان! همکاران دانشگاهی شما در ایران بر این باورند که جلوه و نمای تاریخی ـ تمدنی هندوستان همواره چشم‌نواز بوده است، اما این جلوه ممکن است در اثرغفلتی تاریخی توسط افراط‌گرایان سیاسی ـ دینی خدشه دار شودما امیدوار یم شما بزرگواران با تکیه بر منزلت فرهنگی - اجتماعی که در میان مردمان بزرگ هندوستان دارید بتوانید عطف توجه به دیپلماسی علمی و گفت و گوهای مانع وقوع فجایع دردناک و خشونت بار علیه هموطنان مسلمان شوید ؛

چه خوش گفت سعدی خوش سخن که گفتارش به دلیل آمیختگی با حکمت عالم تاب شده که :

بنی آدم اعضای یکدیگرندکه در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگاردگرعضوها را نماند قرار

با این وصف دوام تکثر در کشور دوست ؛هندوستان و استمرار استقلال و اعتلایآن کشور بزرگ و همچنین تامین عزت و کرامت تمامی شهروندان بخصوص رفع مصائب و مضایق نوپدید بر مسلمانان نجیب هند را با دلالت شما گرامیان از خدای بزرگ و رحمان خواستاریم

والسلام علی من اتبع الهدی

همکاران شما در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی ایران

انتهای پیام

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی